Information, riktlinjer och rekommendationer avseende Covid-19.

Läs mer

Hagundas gratismatch slog alla förväntningar

Foto: Eva Ohlström

Den 5 december spelade Hagunda mot Hudik/Björkberg i herrarnas Allsvenska. Det var en gratismatch som drog över 2500 tittare.
– Vi kände att det är vår tur att ge tillbaka för det stödet vi får från våra partners och supportrar. Så då diskuterade jag med Erik Nilsson på Svensk Innebandy och han tyckte att de var en bra och rolig idé som vi tillsammans tyckte att vi skulle testa, säger Hagundas sportchef Erik Jällrud.


Erik Jällrud, är sportchef för Hagundas herrlag men jobbar även med samarbetspartners för hela föreningen och med de innebandyläger som Hagunda vanligtvis har varje skollov. Vi intervjuade Erik om succén för gratismatchen samt hur Hagunda arbetar kring matcherna och deras föreningskultur och hängivna supportrar.

Idéen till gratismatchen kom ur en tidigare aktivitet, After Game, då Hagunda IF arrangerar en träff för spelare, supportrar och partners.

– Vi brukar ha något vi kallar After Game varje säsong. Efter matchen brukar vi bjuda på ett event på terassen i IFU Arena där vi äter och umgås med våra supportrar och samarbetspartners. Det brukar bli väldigt lyckade och roliga kvällar med intervjuer och olika aktiviteter som leds av ett par konferencierer. Spelarna i herr- och damlaget brukar till exempel utmana supportrarna i olika tävlingar. I år kunde vi tyvärr inte genomföra evenemanget och då funderade vi på hur vi skulle kunna göra något annat för våra supportrar och det var där tanken på gratismatchen dök upp. Vi vill ge något tillbaka till vår publik, våra säsongskortsinnehavare och våra partners, som trots att de inte får komma och kolla på våra matcher fortsätter att stötta oss. Det stödet betyder jättemycket för oss.


Tillsammans med Erik Nilsson, Svensk Innebandys ansvarige för InnebandyTV, tog Erik och Hagunda idén till handling.

– Förr om åren har vi haft företag och privatpersoner som har gått in med pengar och på så sätt finansierat gratismatcher. Men i år ville vi vända på det konceptet, så att Hagunda IF istället betalade för att våra partners och supportrar skulle kunna se matchen gratis. Många av våra säsongskortsinnehavare har valt att behålla sitt säsongskort trots att de inte fått se några matcher och det här var också ett sätt att ge tillbaka något till dem. Efter en bra dialog med Erik Nilsson kom vi fram detta var en bra och rolig idé som vi ville testa. Vi köpte därmed loss matchen från StayLive, för att kunna sända den gratis.

Hagunda satsade extra på produktionen av gratismatchen. De vill vara med och utveckla produkten.

– Vi planerade in tränarintervjuer inför matchen och spelarintervjuer i periodpauserna. Det var något vi inte hade haft i våra sändningar tidigare, men vi kände att det är viktigt att vi stärker produkten. Särskilt just nu. Jag har förståelse för att alla föreningar inte har förutsättningar i form av tid och personer som kan hjälpa till att organisera det, men jag tror att det är viktigt att vi fokuserar på att sändningarna ska bli roligare och mer givande att titta på inom innebandyn. Ska vi bredda oss utanför den givna innebandypubliken så tror jag det är viktigt att vi tänker till och försöker skapa en produkt som är rolig för fler, så att fler kan bli intresserade av innebandy.


I dessa tider är det många som har det kämpigt. Hagunda ville ge tillbaka till sina partners som stöttar dem och hittade nya vägar för att göra det.

– Vi ville framhäva våra partners lite extra i samband med denna match och ge dem en chans att synas på ett bra sätt inför en stor publik. Publiken på våra matcher är en stor del av den exponeringen våra partners normalt får och det blir ju inte alls på samma sätt under denna säsong. För att göra något trevligt för våra supporters, och samtidigt stötta en av våra partners (Landings konditori) som har det tufft under corona-pandemin, gjorde vi tillsammans även ett specialerbjudande för våra supportrar som innebar 20 % rabatt hela den helgen. Tanken var att våra supportrar skulle kunna njuta av gott fika i samband med matchen och på så sätt få den Hagunda-kopplingen som vi normalt sett har under After Game.

Resultatet av gratismatchen: 2530 tittare!

– Erik Nilsson ringde och frågade om jag hade koll på hur många som kollade. Jag hade ingen aning och blev väldigt positivt överraskad när han berättade att det var 2530 tittare. Att det var så många som ville se matchen och att det blev ett så stort intresse kring vår match var superkul. Vi är väldigt stolta och tacksamma för intresset som finns runt Hagunda IF.

Föreningen Hagunda har en nära relation till sina supportrar. Något man byggt och håller vid liv genom kommunikation.

– Det är som att det är publik på matcherna fast det inte är det. Vi har en supportergrupp på Facebook som våra supportrar en gång i tiden startade. Numera fungerar den som en kommunikationsväg mellan oss och våra supportrar och alla möjliga personer i Hagunda. I den gruppen är det minst lika bra tryck trots att matcherna spelas utan publik. Det finns ett stort intresse där.

Så vad är det egentligen som gör att supporterkulturen är så stark? Det finns många olika delar tror Jällrud.

– Jag tror att det börjar med den starka lokala förankring vi har i Hagundabygden och i Vänge, som är föreningens huvudort. Många i och runt föreningen kommer därifrån och har även själva spelat i Hagunda IF. Många av våra supportrar har tidigt skapat en relation till Hagunda och det är en stark familjär känsla i hela föreningen. En annan viktig del är våra fadderträningar där spelare från dam- och herrlagen är med på över 30 träningar per säsong hos våra ungdomslag och på så sätt stärks relationerna mellan lagen. De lär känna varandra och det tror jag skapar en stark föreningskänsla när man bygger den typen av relationer i ett tidigt stadie. Jag har hört på våra läger hur ungdomarna pratar om att de får träffa sina idoler. Det är riktigt kul.

En annan del är supportergruppen på Facebook, där kan relationen hållas vid liv digitalt även under dessa tider.

– Jag tror vår supportergrupp på Facebook har en stark inverkan. Vi lägger ut våra texter från hemsidan där och när det händer något i föreningen, till exempel en ny värvning, så läggs det direkt ut där. Vi har även olika intervjuer och försnack inför matcherna på supportersidan. För någon vecka sen gjorde vi klart med en ny huvudpartner och då var det självklart att vi först gick ut med den informationen i supportergruppen. Att kontinuerligt komma med information om vad som händer är ett bra sätt att bibehålla och även stärka relationen till våra supportrar. Jag tror att det håller uppe intresset, särskilt nu i rådande tider när de inte kan se matcherna på plats.


Nya hemmaarenan IFU Arena har också varit en betydande faktor.

– Inget ont om Allianshallen men det är inte samma sak som IFU Arena. Sedan vi flyttade våra hemmamatcher till IFU har vi haft mellan 100-200 personer som har kommit och ätit mat tillsammans och umgåtts inför matcherna, vilket ytterligare har stärkt föreningskänslan. På herrsidan har vi haft mycket framgångar i föreningen på väldigt kort tid också, vilket naturligtvis har bidragit till ökat intresse. Det är inte många år sen vi spelade i division ett, men de flesta supporters har en genuin relation till föreningen.

Supporterkulturen är stark och lika så föreningskulturen. Hagunda vill ha en platt organisation som bidrar till en familjär förening. Från ordförande till hejarklacksledare. Från sportchef till sargbygge. Ingen syssla är oviktig, alla hjälper till.

– Vår ordförande och styrelse ska vara nära och tillgängliga. Alla ska känna att man är med och påverkar och att det är lätt att komma till tals. De som är med i styrelsen är också väldigt engagerade på alla möjliga sätt och försöker alltid vara med och hjälpa till, även med praktiska saker. Ett exempel är att det oftast är personer från innebandystyrelsen som bygger sarg inför matcherna och plockar ihop efter matcherna. När vi har publik så står vår huvudordförande Bruno Malabeaux och innebandysektionens ordförande Anders Öman i vår klack och sköter trummorna. Det tror jag sänder fina signaler internt, att organisationen är platt och att man känner varandra.

Jällrud fortsätter:

– Inga ungdomslag behöver sälja lotter eller göra aktiviteter för att finansiera våra seniorlag. Det är snarare tvärt om, där seniorverksamheten ger mer tillbaka till ungdomslagen. Detta tror vi skapar en härlig känsla i föreningen. Det gäller även deltagaravgiften som ungdomarna betalar, ingenting som ungdomslagen betalar går till seniorlagen. Vi tror att det är en del i att skapa den föreningskänslan vi har.

Hagundas medel för marknadsföring är en tydlig plan och kontinuitet i kommunikationen

– Vi försöker arbeta mycket med sociala medier och vår hemsida. Vi skriver texter på hemsidan inför varje match och matchreferat efter matcherna. Vi använder grafiken ni har gett oss och sen har vi tagit fram bilder för Game Day och även på dagens laguppställning. Vi försöker hajpa matcherna. Vi tror det är viktigt med kontinuitet, att det inte bara kommer ett referat någon gång ibland. Vet omgivningen att det kommer innehåll så blir det något man väntar på, och går in och läser och på så sätt skapar vi trafik till våra kanaler.


Jällrud fortsätter:

– Vi har tagit steg på kort tid där den här säsongen för i år känns det väldigt viktigt att vi har en stark och bra kommunikation i sociala medier. Det är något vi kommer fortsätta satsa på.

Hagunda hittade en nyckelperson för sina sociala medier. En före detta spelare i herrlaget.

– Jag skulle vilja lyfta Linus Nyström, en före detta spelare, han är ansvarig för sociala medier.

Linus tar fram bilderna och jobbar kontinuerligt med det. Han gör ett jättebra jobb. Jag tror det är viktigt att hitta rätt kompetens och att man kan leta där man är.

Hur tänker Hagunda framåt?

– Den senaste tidens utmaningar har fått oss att börja tänka i nya banor. Det är något vi tar med oss inför framtiden. Vi är stolta över mycket av det vi gör, men funderar alltid på hur vi kan utvecklas vidare.

Helgens matcher
I helgen spelas åtta matcher i herrallsvenskan. Du ser dem på InnebandyTV.
Klicka på ditt lag här nedan för att stötta dem via InnebandyTV.

Allsvenskan Norra

Söndag 20  december
12.30
Visby IBK - Salems IF

16.00
Djurgårdens IF IBS - FBI Tullinge

17.00
Gävle GIK - Bele Barkarby IF IBF

Allsvenskan Södra

Lördag 19 december
14.00
Onyx - Nykvarns IBF Ungdom GRATISMATCH

IBF Örebro - Karlstad IBF

Åby IBK - Lillån IBK

Åstorp Kviding IBS - Warberg IC

16.00
FBC Lerum - Lagan IBK

 

short_text    Publicerat av Lisa Eskils 2020-12-18, kl 09:05